Badatelská výuka

Co znamená učit badatelsky? V badatelsky orientované výuce se mění role jak učitele, tak žáků. Učitel nepředává učivo jako hotový celek, žáci si znalosti postupně osvojují kladením otázek a získáváním odpovědí, neboli bádáním. Žák tak nejenže sám objevuje skutečnosti, které si má osvojit, ale učí se je aktivně poznávat – myslet badatelsky. Takto vedená výuka je aktivní proces reflektující práci vědců ať už venku v přírodě, nebo v historických archivech. Bádáním se dá zpestřit výuka nejen přírodovědných předmětů. Pokud chceme vést děti k opravdovému přemýšlení nad tématy, hlubšímu porozumění a k trvalému zapamatování poznatků, je třeba, aby každý pedagog začal sám u sebe. „Když si děti samy něco ověří a zapamatují, je to na trvalo. Najednou zapomenou na svět kolem, neřeší známku a chtějí bádat.“ Za velmi příjemné a poučné badatelské odpoledne pro pedagogy děkujeme především obětavému lektorovi, Jirkovi Nešporovi, který k nám přijel z brněnské Lipky, letos už podruhé. Nedávno totiž provázel badatelskou lekcí i naše sedmáky.

Mgr. Jana Pavlů

HTML galerie Zonerama
HTML galerie 1