Čtvrťáci na exkurzi v Modré u Velehradu

Modrá u Velehradu2018(46)Názornost ve výuce hraje ve vzdělávání významnou roli, přispívá k lepšímu pochopení a naučení učiva. Čtvrťáci se tak v rámci vlastivědného učiva vydali poslední květnový den roku 2018 prozkoumat dávný svět Slovanů. Archeoskanzen Modrá u Velehradu je zavedl do dob věrozvěstů Konstantina a Metoděje. Děti na vlastní oči viděly, jak dávní Slované žili, jaká stavěli obydlí, jaká provozovali řemesla a s čím obchodovali a platili. Měly možnost ochutnat i něco málo ze staroslovanské kuchyně, vyzkoušet si dobové zbraně a výuku v budově školy, kde se žáci-kněží nejen učili, ale kde také bydleli.

Celodenní exkurze obsahovala i přírodovědnou část. Děti navštívily blízkou expozici Živá voda, zaměřenou na život v rybníce a kolem něj. Prohlédly si rostliny, vycpaná i živá zvířata uvnitř i vně areálu. Největším zážitkem však bylo „ponoření“ se pod hladinu rybníka, respektive skleněný tunel se sladkovodními rybami proplouvajícími nad hlavami dětí. Kapři a jeseteři byli opravdu výstavní. V slunečném a téměř tropickém dni přišlo vhod koupáním v rybníce, což pro některé děti byla také obrovská  atrakce. V Modré u Velehradu bylo prostě krásně, zkuste tyto expozice navštívit i vy.

Mgr. Jana Benešová (třídní učitelka)

A jak vše vnímali sami žáci? Exkurze očima dětí:

Modrá

Dnes jsme navštívili Modrou u Velehradu. Po zhruba dvouhodinové cestě autobusem jsme dorazili na místo. Nejdříve jsme šli do archeoskanzenu. Zde šlo vidět spoustu zajímavých věcí, například jsem zjistil, že písmu hlaholice, které vymysleli Cyril a Metoděj, by se mělo správně říkat glagolice, jelikož v hlaholici není h. Potom následoval přesun do expozice Živá voda. Zde bylo k vidění také hodně zajímavých věcí, jako příklad uvedu Vyzu velkou – až osmi metrovou rybu. Potom už následovalo jen koupání v rybníce. Na tyto zážitky nikdy nezapomenu a zde už končím.

Robin Lipovský (žák 4.B)

Archeoskanzen Modrá

Co to vlastně je? Je to postavená vesnička, ve které to má vypadat jako v 9. století. Teď k výletu. První jsme prošli bránou s opevněním (Christinovým valem) a poté jsme se přesunuli ke studni, ze které Slované získávali spíše užitkovou vodu. Pan průvodce nám trochu povyprávěl o historii a potom nám dal rozprch. Já šla jako první do nadzemního domu se srubovou konstrukcí¸ poté jsem šla do nadzemního domu s hrázděnou konstrukcí, neboli hliněnými cihlami a kůly. Když jsem si to prohlédla, podívala jsem se do zemnice s přístavkem. Společně jsme se pak přesunuli do školy, kde nám dával průvodce různé otázky a v pekárně jsme ochutnali kousek pečiva. V hrnčírně nám pán ukázal, jak se dělal hrníček z hlíny. Na střelnici jsme si vystřelili pár šípů z luku a pak už jsme si šli koupit suvenýry a nějaké jídlo k obědu. Tímto končím vyprávění o archeoskanzenu Modrá a doufám, že se Vám líbilo.

Lenka Počarovská (žákyně 4.B)