Vesmír potřetí aneb spojení s astronautem navázáno

P1040367Nedávno pobýval na pozvání Akademie věd  v ČR americký astronaut Andrew Feustel se svoji ženou Indirou. Pro mnohé z nás donedávna neznámý astronaut . Má za sebou 3 mise do vesmíru, kde strávil celkem 226 dní. Pokaždé vzal s sebou nějaký předmět odkazující na ČR, nejvíce ho proslavila postavička Krtečka. Matka jeho ženy se narodila ve Znojmě. Není divu, že si naši zemi oblíbil a několikrát navštívil. Letos absolvoval přednáškové turné v několika větších městech, mimo jiné i v Planetáriu v Brně. Odtud se nám podařilo získat jeho foto s podpisem pro vítěze naší Vesmírné soutěže. Napsali jsme mu také dopis v angličtině, na který nám odpověděl. Nakonec jsme se ocitli na stránkách Akademie věd a navázali tak spojení s astronautem.

Více se dozvíte z tohoto odkazu:

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10441294653-hyde-park-civilizace/219411058090406/

http://www.avcr.cz/cs/pro-verejnost/Den-devaty-aneb-vzor-rodiny/

Mgr. Olga Široká

Vesmírná soutěž – výsledky

P1040321K Mezinárodnímu dni kosmonautiky vyhlásila 3.B  Vesmírnou soutěž pro všechny žáky naší školy. Potěšil nás velký zájem o tuto soutěž z řad žáků 2. – 6. tříd, kteří odevzdávali své vypracované odpovědi. Z nich jsme pak vybrali do slosování pouze ty správně a úplně zodpovězené.

Losováním výherce Vesmírné soutěže byla  pověřena p. uč. Volfová , protože  má narozeniny 12. dubna, tedy v den, kdy slavíme Den kosmonautiky. (Bohužel jsme nenašli v řadách pedagogických pracovníků nikoho s rokem narození 1961).

Tím šťastným vylosovaným výhercem se stala nakonec Gábinka Bauerová  z 2.A, která kromě Encyklopedie vesmíru  obdržela slibované překvapení, a tím byla fotografie amerického astronauta Feustela s vlastnoručním podpisem. Tu se nám podařilo získat přes Planetárium v Brně, kde byl astronaut Feustel na besedě (vyvezl do vesmíru postavičku krtečka).

Další překvapení přišlo nedlouho po slosování Vesmírné soutěže. Byl to balíček od pana ředitele Hvězdárny a planetária J. Duška, který kromě děkovného dopisu a tlusté knihy poslal zdarma vstupenky do planetária na 3D program dle vlastního výběru.

Rozhodli jsme se proto odměnit všechny úspěšné řešitele Vesmírné soutěže exkurzí do Hvězdárny a planetária v Brně v úterý 25. června – vstupenky i autobus jsou zdarma.

Exkurze se zúčastní tito žáci: Gabriela Bauerová, Eliška Křečková, Eva Kadlecová, Jan Bartoníček, Klára Konupčíková, Adéla Lapešová, Martin Balík, Lukáš Kolek, Anna Halvová, Daniel Sůkal, Karel Kurka, Martin Hemžal , Martin Hlávka, Zuzka Balíková, Linda Šmídová, Sára Kadlecová, Stella Lišková, Sabina Balážová, Kateřina Bezděková a Johanka Sterziková.

Olga Široká a žáci 3.B

Město Znojmo – Die Stadt Znaim

Projektová  práce  žáků  IX. ročníku

IMG_0361Ačkoliv se školní rok  2018/2019 nezadržitelnými kroky přibližuje ke svému závěru a našim žákům současných devátých ročníků tak ubírá poslední centimetry do cílové rovinky, kdy zdejší školu opustí a vydají se vstříc své budoucnosti ať již na gymnáziích, středních odborných školách s maturitou či na učebních oborech. Čekají je nejen noví pedagogové, přátelé, ale i předměty nebo jazyky.

Proto jsme se rozhodli v předposlední učební lekci  německého jazyka, která nese název DIE  STADT, věnovat se podrobněji historii, pamětihodnostem, ale i zajímavostem ze života v přírodě v našem okresním městě Znojmě, v němž zajisté budou někteří z nich od září pokračovat ve studiu.

Vytvořili jsme studijní skupinky o počtu 2-4 žáků, které se pilně věnovaly tématu, které si mohli žáci z nabízených možností sami zvolit.

Po celý měsíc jsme připravovali pracovní koncepty, které jsme potom překládali z českého jazyka do jazyka německého. Tímto způsobem se žáci současně naučili pracovat a  vyhledávat na PC nejen stěžejní informace, ale i zajímavosti, odkazy na další zdroje či archivní materiály, třídit poznatky na hlavní, důležité, ale i na takové, které je obohatí o dosud neznámé historické skutečnosti a fakta.

Potom na řadu přišel doprovodný obrazový materiál, který na fotografiích dokresloval celý námět práce.

Než jsme přistoupili k dalším postupům, museli jsme si samozřejmě připravit barevně i kompozičně podklad budoucího plakátu, který měl svojí barevností korespondovat se zvoleným námětem.

Nejnáročnější práce započaly v okamžiku, kdy žáci postupně překládali text do německého jazyka. Naučili se mnoho nových slovíček a jejich skládání do větných celků či odstavců, seznámili se blíže s gramatikou. Touto činností byli žáci velice zaujati a ti rychlejší brali svoji pomoc spolužákům ostatním za samozřejmost, neboť všem záleželo na dotažení projektu do finále v perfektní podobě.

Na jednotlivých plakátech se tak objevily náměty: Národní park Podyjí, Městské divadlo ve Znojmě, Znojemské historické vinobraní, Znovín a jeho historie, Městský pivovar Znojmo, Znojemská radniční věž,  Znojemské historické podzemí a Rotunda sv. Kateřiny.

Ke zpracování se nám nabízela celá řada dalších zajímavých námětů, které jsme však z časových důvodů již nemohli déle zpracovávat, takže čekají na budoucí devátý ročník – dnešní žáky osmého ročníku.

A protože závěrečná, poslední, lekce německého jazyka nese příznačný název DIE  FERIEN, nezbývá, než popřát již teď nejen chlapcům a děvčatům devátého ročníku, ale všem našim žákům krásné, bezstarostné a nezapomenutelné letní prázdniny!

Včelí rojení ve 2.B -projektový týden

58375285_429859227748853_2111221681501503488_nVe třídě to zabzučelo jako v úle, když se děti dozvěděly téma, které budou zpracovávat. Zadání znělo - včela medonosná.

Nejdříve děti v poutavém dokumentu nahlédly do úlu, ve kterém byla umístěna kamera. Vidět život včel tak zblízka, bylo pro děti ohromující.
Nastalo rojení. Děti se rozdělily do pěti skupin a začalo pilné chystání materiálů, třídění informací, stříhání, kreslení a lepení na připravené panely.
A tak už jsou dětem známé pojmy jako medník, česno, plodiště, matka, trubec, dělnice, propolis …..
Nedílnou součastí projektu byla ochutnávka medu. A tak mlsné jazýčky ochutnávaly lipový, lesní a pohankový med.
Med se stal důležitou ingrediencí medových perníčků, které si děti upekly. Válely těsto, vykrajovaly, dávaly na plech. Zpracovaly téměř dvě kila těsta jako profesionálové. Následující den perníčky zdobily. Celý týden to ve třídě vonělo po medu a včelím vosku.
Byl to náročný týden a získané informace využijí děti ve vědomostní soutěži AZ kvíz na téma včela. Tak uvidíme, kdo vyhraje.
tř. učitelka Helena Klejdusová

 

Jak jsme se „prozlobili“ až do vesmíru

Možná to znáte. Ráno odcházíte z domova, těšíte se na kamarády a za zády se vám P1040147 ozve ta nenáviděná věta: „A ne abys ve škole zlobil!“ Opravdu hodně povzbuzující a silně motivující věta pro úspěšný ranní start!

Nicméně první dvě hodiny uplynou jako voda a je tu velká přestávka. Svačina je dávno snědená a vy se v myšlenkách vracíte do předešlé hodiny matematiky, kde jste v zemi Biland nakupovali a platili bilandskými groši. Lákají vás i teď, a tak si jdete s nimi pohrát na tabuli. Zatímco objevujete kouzlo magnetu a zkoušíte novou sportovní disciplínu – hod groši na tabuli – děvčata už běží žalovat na chodbu dozorující paní učitelce, že kluci ve třídě zlobí. Než se paní učitelka objeví ve dveřích, sami ukončujete zábavu, protože jeden Dgroš skončil za tabulí a nejde vytáhnout. Provinile stojíte u tabule jako čtyři mušketýři po prohraném souboji, očekáváte trest a na mysli vám vyvstane věta z dnešního rána. Nálada je pod psa.

Místo kázání a poznámky za zlobení nás paní učitelka každého „odmění“ mini knížkou Výlet v čase, ze které si máme připravit referát o vesmíru. Příští hodinu prvouky nastoupíme jako jeden muž před tabuli, že seznámíme spolužáky s nabytými vědomostmi, ale paní učitelka má s námi zcela jiný záměr. Všechny čtyři nás jmenuje kapitány vesmírných lodí. Za úkol si máme vybrat posádku, vymyslet pro ni název a v imaginárním skafandru se dopravit na odpalovací rampu.

Tři, dva, jedna …START! Letíme! Cestou přitom plníme úkoly a sbíráme hvězdné body. Všem je jasné, že úspěch celé posádky závisí na kapitánovi a jeho důkladné domácí přípravě – četbě s porozuměním. Po splnění mise se vracíme zpět na Zemi za doprovodu písně Dobrý den, majore Gagarine a obrazový dokument umocňuje tuto slavnostní atmosféru. Posádka raketoplánu Plutouši získala 12 hvězdných bodů, Slunce nasbíralo 14 bodů, Cestovatelé v čase 16 bodů a vítězem se stala vesmírná loď Černá díra s 17 body. Vítězství je o to cennější, že celou posádku tvoří žáci dyslektici, tedy ti, co mají problémy se čtením.

Opět se potvrdilo, že kdo si hraje, nezlobí. A my jsme si hráli!

           Zlobidla z 3. B a uč. Široká

Projektové vaření v hodinách německého jazyka

V tomto předvánočním období jsme se žáky IX. ročníku – skupina IMG_7303 II. a III. – zpracovaávali projekt pod názvem  DIE  SPEISEKARTE.

Jeho úkolem bylo seznámit žáky s nabídkou pokrmů a nápojů v hotelových a restauračních zařízeních nejen v evropských metropolích, ale  i v celkovém mezinárodním měřítku.

Prostudovali jsme spoustu jídelních lístků ze všech koutů světa, zaměřili jsme se na zvládnutí nejen základní slovní zásoby, ale i na názvy pokrmů či nápojů, které v učebnici německého jazyka obsaženy nebyly.

Pro inspiraci si obě skupiny žáků prohlédly i projektové práce svých předchůdců z loňského ročníku a potom se pustil každý sám za sebe do finální verze projektu.

Žáci se ve své  SPEISEKARTE  zaměřili na sestavení jídelníčku pro celý týden, tudíž jeho nabídka musela být bohatá, rozmanitá a měla navodit chuť nějaký pokrm z jídelního lístku okusit.

Při zpracování projektu jsme vycházeli ze dvojjazyčného provedení, žáci se dokonce pokoušeli sami dle svých představ ocenit jednotlivé pokrmy tak, aby svojí kvalitou , ingrediencemi a nápaditým stolováním na talíři zaujaly opravdové gurmány.

Některé projektové práce byly bohatě doplněny fotografickou přílohou, většina z nich nesla na titulní stránce vlastní jméno majitele, logo podniku a byla rozčleněna podle obsahu tak, jak jsme zvyklí v těchto podnicích.

Projektové návrhy nabízely na svých stránkách nejen menu, ale i speciality šéfkuchařů apod.

Po odevzdání všech prací jsme systémem bodového hodnocení 1 – 5 bodů vybrali celkového vítěze skupiny a podle jeho receptu jsme potom další týden ve školní kuchyni připravili jednu z nabízených specialit.

Na obrázcích jsou k vidění jak soutěžní projektové práce, tak i naši žáci připravující vybrané jídlo.

O tom, že se jim podařilo oba úkoly zvládnout na výbornou, svědčí nejen jejich práce, ale i spokojené výrazy z připravených jídel.

 V Miroslavi dne 10.12. 2018                                         zapsala: Mgr. V. Smékalová

Náš školní strom – lípa „Pětka“

Všichni víme, že lípa je český národní symbol, ale málokdo tuší, jak se jím vlastně stala. Pokud nahlédneme do literatury, zjistíme o původu symboliky lípy velmi málo informací. Pro sesbírání patřičného množství zajímavostí jsme s žáky 5.B třídy vyhlásili téměř detektivní pátrání, do nějž se zapojili s velkým zájmem a nadšením. Celotýdenní projekt „Národní strom – lípa“ jsme zakončili zasazením našeho školního stromu, lípy, kterou jsme pojmenovali „Pětka“. Měla by nám připomínat každoroční svátek Dne Země, ale také podzimní oslavy stého výročí od založení samostatné Lípa 2018 051Československé republiky. V minulosti se vysazoval strom lípy při významných událostech, tak proč bychom v téhle krásné tradici nemohli pokračovat? Chtěli bychom poděkovat všem, kteří nám lípu darovali, dopravili ke škole a vyhloubili jámu potřebných rozměrů. Panu řediteli vděčíme za vymezení místa, kam by se mohla lípa zasadit, a to není zrovna jednoduchá záležitost, jak by se někomu mohlo zdát. Případ „Národní strom – lípa“ můžeme tedy definitivně uzavřít a naší „Pětce“ přejeme hlavně dlouhověkost, zdraví a ať dělá radost a třeba i stín kolemjdoucím a její léčivá síla ať má hluboké kořeny, které ukrývají tajné vzkazy žáků budoucím generacím.

Mgr. Jana Pavlů

Jak dobře znáte své tělo?

Doktoři + Toulky přírodou 044Tak na tuto otázku není opravdu snadné odpovědět. Přesvědčili se o tom i žáci 5.B třídy nejen v hodinách přírodovědy, kde zkoumali zákonitosti lidského bytí. Postupně se seznamovali s kosterní a svalovou soustavou, následovala trávicí soustava, kterou si namalovali i v životní velikosti ve výtvarné výchově na trička. Dýchací soustavu demonstrovali na vlastnoručně vyrobeném modelu z plastových brček a pytlíků. Velmi je zaujalo i téma o krevních skupinách, kdy zjišťovali, jakou krevní skupinu má jejich rodina a zda někdo z nich daruje krev či krevní plazmu. Podstatná část projektu patřila i zdravému životnímu stylu, potravinové pyramidě, u níž zpytovali své svědomí a zamýšleli se nad změnou svého zaběhlého jídelníčku plného nezdravých cukrů a tuků. Samozřejmě nechyběly ani zásady rychlé pomoci, dramatické scénky u lékaře a především dobrá nálada, která se prolínala celým projektovým děním. Na závěr jsme se společně ještě naučili velmi krkolomnou a rychlou píseň „Strč prst skrz krk“, která tak trochu i s danou tematikou souvisí. Další projektový den na sebe nenechá dlouho čekat, a téma „Velikonoce ve světě“ už pomalu klepe na vrátka.

Mgr. Jana Pavlů

ADVENTNÍ ČAS v 5.B

IMG_20171215_115807Adventní čas v 5.B trávili žáci nejen povídáním o vánočních zvycích a tradicích u nás a ve světě. Společně jsme se díky projektům, které žáci zpracovávali, podívali, jak se slaví Vánoce třeba v Africe nebo v Austrálii. Projekty o podnebných pásech nám umožnily nahlédnout do tropických deštných lesů, savan a pouští za papoušky a leguány , ale i do polárního podnebného pásu za tučňáky a ledními medvědy. Stihli jsme vyrobit i roztodivné vánoční ozdoby na vánoční stromek z recyklovatelných materiálů a nesmím zapomenout ani na výborné bramborové saláty, které žáci vyráběli doma sami pod přísným dozorem rodičů či prarodičů, aby si natrénovali správný pracovní postup do hodiny slohu. Nezapomněli jsme ani na pohyb a v hodinách tělesné výchovy jsme pilně trénovali na turnaj ve vybíjené. Poslední společné chvíle roku 2017 prožijeme ještě učením v „pyžamech“ a třešničkou na dortu bude vánoční besídka, kde se rozloučíme jen na pár dnů. Uvidíme se až v novém roce a proto i Vám přejeme klidné vánoční svátky a úspěšný celý blížící se rok 2018.

Mgr. Jana Pavlů a třída 5.B