Projektové vaření v hodinách německého jazyka

V tomto předvánočním období jsme se žáky IX. ročníku – skupina IMG_7303 II. a III. – zpracovaávali projekt pod názvem  DIE  SPEISEKARTE.

Jeho úkolem bylo seznámit žáky s nabídkou pokrmů a nápojů v hotelových a restauračních zařízeních nejen v evropských metropolích, ale  i v celkovém mezinárodním měřítku.

Prostudovali jsme spoustu jídelních lístků ze všech koutů světa, zaměřili jsme se na zvládnutí nejen základní slovní zásoby, ale i na názvy pokrmů či nápojů, které v učebnici německého jazyka obsaženy nebyly.

Pro inspiraci si obě skupiny žáků prohlédly i projektové práce svých předchůdců z loňského ročníku a potom se pustil každý sám za sebe do finální verze projektu.

Žáci se ve své  SPEISEKARTE  zaměřili na sestavení jídelníčku pro celý týden, tudíž jeho nabídka musela být bohatá, rozmanitá a měla navodit chuť nějaký pokrm z jídelního lístku okusit.

Při zpracování projektu jsme vycházeli ze dvojjazyčného provedení, žáci se dokonce pokoušeli sami dle svých představ ocenit jednotlivé pokrmy tak, aby svojí kvalitou , ingrediencemi a nápaditým stolováním na talíři zaujaly opravdové gurmány.

Některé projektové práce byly bohatě doplněny fotografickou přílohou, většina z nich nesla na titulní stránce vlastní jméno majitele, logo podniku a byla rozčleněna podle obsahu tak, jak jsme zvyklí v těchto podnicích.

Projektové návrhy nabízely na svých stránkách nejen menu, ale i speciality šéfkuchařů apod.

Po odevzdání všech prací jsme systémem bodového hodnocení 1 – 5 bodů vybrali celkového vítěze skupiny a podle jeho receptu jsme potom další týden ve školní kuchyni připravili jednu z nabízených specialit.

Na obrázcích jsou k vidění jak soutěžní projektové práce, tak i naši žáci připravující vybrané jídlo.

O tom, že se jim podařilo oba úkoly zvládnout na výbornou, svědčí nejen jejich práce, ale i spokojené výrazy z připravených jídel.

 V Miroslavi dne 10.12. 2018                                         zapsala: Mgr. V. Smékalová

Náš školní strom – lípa „Pětka“

Všichni víme, že lípa je český národní symbol, ale málokdo tuší, jak se jím vlastně stala. Pokud nahlédneme do literatury, zjistíme o původu symboliky lípy velmi málo informací. Pro sesbírání patřičného množství zajímavostí jsme s žáky 5.B třídy vyhlásili téměř detektivní pátrání, do nějž se zapojili s velkým zájmem a nadšením. Celotýdenní projekt „Národní strom – lípa“ jsme zakončili zasazením našeho školního stromu, lípy, kterou jsme pojmenovali „Pětka“. Měla by nám připomínat každoroční svátek Dne Země, ale také podzimní oslavy stého výročí od založení samostatné Lípa 2018 051Československé republiky. V minulosti se vysazoval strom lípy při významných událostech, tak proč bychom v téhle krásné tradici nemohli pokračovat? Chtěli bychom poděkovat všem, kteří nám lípu darovali, dopravili ke škole a vyhloubili jámu potřebných rozměrů. Panu řediteli vděčíme za vymezení místa, kam by se mohla lípa zasadit, a to není zrovna jednoduchá záležitost, jak by se někomu mohlo zdát. Případ „Národní strom – lípa“ můžeme tedy definitivně uzavřít a naší „Pětce“ přejeme hlavně dlouhověkost, zdraví a ať dělá radost a třeba i stín kolemjdoucím a její léčivá síla ať má hluboké kořeny, které ukrývají tajné vzkazy žáků budoucím generacím.

Mgr. Jana Pavlů

Jak dobře znáte své tělo?

Doktoři + Toulky přírodou 044Tak na tuto otázku není opravdu snadné odpovědět. Přesvědčili se o tom i žáci 5.B třídy nejen v hodinách přírodovědy, kde zkoumali zákonitosti lidského bytí. Postupně se seznamovali s kosterní a svalovou soustavou, následovala trávicí soustava, kterou si namalovali i v životní velikosti ve výtvarné výchově na trička. Dýchací soustavu demonstrovali na vlastnoručně vyrobeném modelu z plastových brček a pytlíků. Velmi je zaujalo i téma o krevních skupinách, kdy zjišťovali, jakou krevní skupinu má jejich rodina a zda někdo z nich daruje krev či krevní plazmu. Podstatná část projektu patřila i zdravému životnímu stylu, potravinové pyramidě, u níž zpytovali své svědomí a zamýšleli se nad změnou svého zaběhlého jídelníčku plného nezdravých cukrů a tuků. Samozřejmě nechyběly ani zásady rychlé pomoci, dramatické scénky u lékaře a především dobrá nálada, která se prolínala celým projektovým děním. Na závěr jsme se společně ještě naučili velmi krkolomnou a rychlou píseň „Strč prst skrz krk“, která tak trochu i s danou tematikou souvisí. Další projektový den na sebe nenechá dlouho čekat, a téma „Velikonoce ve světě“ už pomalu klepe na vrátka.

Mgr. Jana Pavlů

ADVENTNÍ ČAS v 5.B

IMG_20171215_115807Adventní čas v 5.B trávili žáci nejen povídáním o vánočních zvycích a tradicích u nás a ve světě. Společně jsme se díky projektům, které žáci zpracovávali, podívali, jak se slaví Vánoce třeba v Africe nebo v Austrálii. Projekty o podnebných pásech nám umožnily nahlédnout do tropických deštných lesů, savan a pouští za papoušky a leguány , ale i do polárního podnebného pásu za tučňáky a ledními medvědy. Stihli jsme vyrobit i roztodivné vánoční ozdoby na vánoční stromek z recyklovatelných materiálů a nesmím zapomenout ani na výborné bramborové saláty, které žáci vyráběli doma sami pod přísným dozorem rodičů či prarodičů, aby si natrénovali správný pracovní postup do hodiny slohu. Nezapomněli jsme ani na pohyb a v hodinách tělesné výchovy jsme pilně trénovali na turnaj ve vybíjené. Poslední společné chvíle roku 2017 prožijeme ještě učením v „pyžamech“ a třešničkou na dortu bude vánoční besídka, kde se rozloučíme jen na pár dnů. Uvidíme se až v novém roce a proto i Vám přejeme klidné vánoční svátky a úspěšný celý blížící se rok 2018.

Mgr. Jana Pavlů a třída 5.B