Pracovní činnosti v 7. A, C

b2e17e02-1da6-4df0-93ee-37fbe4cd9e7fDěvčata ze sedmého ročníku vyráběly maminkám netradiční přáníčka k svátku z korku. Motiv „kreslily“ vypalovacím perem. Přáníčka se povedla!

Další hodinu jsme využily sluníčka a vydaly se ven. Posbíraly jsme pampelišky a upletly si z nich věnečky. Další fotky zde.

Mgr. Jarmila Maiová

Budeme fandit spolužákům!

IMG_8352Tým ze 4. B se připravuje na turnaj v přehazované. Nejenže se zdokonalují ve hře, ale i se svými spolužáky, kteří nehrají, nachystali transparenty, aby jim mohli pořádně fandit! Tak s takovou podporou určitě vyhrají!

Fotky z procesu výroby naleznete zde.

Ing. Veronika Adámková

5. A kuchtí!

IMG_8303Na čarodějnické stezce jsme po vyluštění hlavní ingredience dostali recept na buchtu. Tu bychom ve vyučování však nestihli, tak jsem žákům nachystala místo toho ingredience na jiné sladké jídlo. Na jaké? No přeci na palačinky! Vůně se linula po celé škole a ostatním spolužákům se sbíhaly sliny. :-)

Těsto žáci vytvářeli ve skupinkách a pak si každý osmažil svou palačinku sám. Dětem chutnalo a některé už vyzkoušely i doma. Podívejte se, jak jim to šlo zde.

Ing. Veronika Adámková

Páťáci tvořili srdíčka ze dřeva

IMG_7869Pro drobné a pečlivé ruce našich páťáčků nebyl problém vytvořit tato krásná srdíčka ze dřeva. Žáci si vyzkoušeli řezání dřevěné lišty a následně broušení (pilníčky nebo brusným papírem) na konečný tvar. Nakonec si pomocí AKU vrtačky vyvrtali otvor na kroužek od klíčů.

Hotové srdíčka si děti vzaly domů a možná je nějaké maminky dostanou jako dáreček ke Dni matek. :-)

Více fotografií zde.

Ing. Veronika Adámková

Něco nového z Pč na 2. stupni

V dílnách se stále něco děje. Velkým projektem, o který se chci podělit, jsou roboti – ořezávátka. IMG_7966Tito krasavci byli vytvořeni v rukou našich kluků ze sedmého ročníku. Byl to ideální výrobek, na kterém si kluci vyzkoušeli přesné řezání, pilování, broušení, vrtání, dlabání a lepení. Postupovali podle metodického listu s technickým výkresem. Robot se sice nepohybuje, ale funkci má! A to ořezávání tužek a pastelek. Každý robot je originál.

Pak jsme se vrhli do kuchyňky. Sedmáci připravovali pokrmy ze studené i teplé kuchyně. Připravovali saláty, bramboráky a smažený řízek/sýr s hranolky.

IMG_7833V  šestém ročníku (kluci) jsme si pohráli s plastovou hmotou. Využili jsme odpadního obalového materiálu a vyzkoušeli si modely (převážně) zbraní.  Taky jsme se pustili do dřevomalby. Jako výtvarné „plátno“ k dřevomalbě nám posloužily staré kytary. V blízké době budeme už i natírat. Kluci si vyzkoušeli řezání nožem, lepení či vyřezávání rydly.

IMG_8043Děvčata ze šestého ročníku si naopak vyzkoušely práci se sádrou, rydly a stříkání sprejem. Vytvořily krásné slovanské gombíky, které budou na výstavě ve škole (součást oslav 1. máje). Nyní pracují na obrázcích z hřebíčků a bavlnek. Dřevěný podklad si některé namořily, pak si všechny nakreslily předlohu a  vyzkoušely zatloukání hřebíků.

Na více fotografií se můžete podívat zde.

Ing. Veronika Adámková

Peče celá 2. C a 3. A

IMG_20220412_094434_1Svátky jara jsme ve třídách 2.C a 3.A oslavili pečením tradičních velikonočních pokrmů. Druháčci si upekli beránka a buchtu margot, třeťáci si z perníkového těsta vykrajovali velikonoční motivy. Ve 2.C na to šli dle známé soutěže v pečení podobně a vytvořili dva týmy, dívky měly za úkol upéci beránka a chlapci buchtu margot. Dostali přesný postup práce, ingredience a všechny potřebné metličky, mističky, vařečky. Zbytek museli zvládnout sami. Vše šlo jako po másle a děti si pomáhaly. Ten dělal to a ten zas tohle a všichni dohromady udělali moc. Těsta byla připravená ve formách a hurá s nimi do trouby. Výsledek stál za to. Chuťově prý nakonec vyhrál beránek z tvarohového těsta. Ale oba pokrmy se povedly a děti si odnesly společný zážitek. Ve 3.A si děti vyzkoušely práci s válečkem a formičkami, jejich kreativitě se meze nekladly, takže kromě zajíčků, beránků, kuřátek, vajíček, slepiček se objevily i díla abstraktní a z perníkového těsta vyrobily i pletené pomlázky. Až se perníčky upekly, nazdobily svá díla k nakousnutí ještě bílkovou polevou.

IMG-4090Po každé práci v kuchyni je potřeba i vše uklidit a ani toho se děti nebály, jedni umývaly nádobí, druzí utíraly a třetí zametaly (prý to někteří dělaly poprvé, ale my jim to samozřejmě nevěřily). Dětem i nám se čas strávený pečením moc líbil a určitě to nebylo poslední pečení, zase něco vymyslíme:).

Mgr. Jana Benešová a Mgr. Bc. Ivana Klímová

Fotogalerie

Nový život starým štětcům a jiné tvoření

Co se dělo v pracovních činnostech a výtvarné výchově u našich čtvrťáčků?

IMG_7762My staré a tvrdé štětce nevyhazujeme! Proč? Protože z nich vyrobíme tyto krásné štětcové panáky! Obličej a tělo je ze speciální keramické hlíny, která není potřeba vypalovat a uschne na vzduchu. Děti si pak panáčky dozdobily temperami.

Ve vedlejší třídě jsme se zase zaměřili na tkaní dečky pro lamu. Lama je z kartonu a ze zbytků vln, takže i tady probouzím v dětech přirozený zájem o recyklaci materiálů. Tavnou pistolí si pak přilepily korálky (nejčastěji se svým jménem). Všechny výtvory se dětem moc povedly!IMG_7752

Ve výtvarné výchově jsme se žáky obou tříd zkoušeli kresbu suchým pastelem. Objevovali jsme jeho výhody a nevýhody. Děti se také poučily, že pastel musíme „zafixovat“ (zalakovat fixativem nebo lakem na vlasy), aby se nám obrázek nerozmazal. Tématem byly příšerky. Myslím si, že se všem moc povedly!

Fotogalerie.

Ing. Veronika Adámková

Rozvíjíme polytechnické myšlení

IMG_7603Jak v dětech probudit zájem o techniku, programování a konstruování? Jednoduše. A přitom nebudou vědět, že se učí! To je kouzlo legorobotiky.

Stavebnice LEGO WeDo 2.0, které máme k dispozici ve škole, jsou výborné pro počáteční zkoumání. Tyto stavebnice využívá již od začátku školního roku paní učitelka Novotná ve svém kroužku. My jsme si sady stavebnic půjčili do výuky pracovních činností (kluci, 6. ročník). Děti se naučí zábavnou formou konstruovat (nejdříve podle návodů, poté podle sebe) a programovat (jednoduchá algoritmizace). Posuďte sami, co se jim podařilo během dvou vyučovacích hodin zkonstruovat!

Fotogalerie.

Ing. Veronika Adámková

Výroba didaktických pomůcek

Co jsou didaktické pomůcky? Všelijaké pomůcky, které usnadní žákům zapamatování nebo pochopení učiva. Lze je použít v jakémkoliv předmětu nebo k jakékoliv denní činnosti, kterou chceme dítě naučit.IMG_7554

Žáci čtvrtého ročníku vyrobili boty k zavazování tkaniček. Na fotkách lze vidět, jak si měřili své síly se speciálními kleštěmi, které tvořily do bot otvory na tkaničky. Samozřejmě jsem jim pomáhala. :-)

IMG_7543Žákyně šestého ročníku se zaměřily na matematické didaktické pomůcky. Vyvářely pomůcky k násobilkám, aritmetickým počtům, zlomkům, geodesku či pomůcku k převodu jednotek. Kluci se zaměřili na čas – vytvářeli zajímavé hodiny, některé spojené i ze zeměpisem (také k učení světového času). Děti se tak mohou učit krásně určování času u analogových hodin. Ručičky se otáčí! Takže naše hodiny jsou funkční.

Osmý ročník se zaměřil na jazyky – zábavná forma učení slovíček. Nejen tyto pomůcky, ale spoustu dalšího uvidíte na výstavě, která proběhne na začátku května v naší škole (bližší informace uvedeme později).

Fotogalerie.

Ing. Veronika Adámková

 

Obří sněhuláci (5. B)

IMG_7280Kluci a holky z 5. B si dnešní sněhovou nadílku náramně užili. Z obřích sněhových koulí vytvořili sněhuláky větší jako jsou oni sami. Bylo potřeba mnoho sil na koulení a nabalování sněhu i při zvedání částí na sebe. Děti ani netušily, že svou vzájemnou pomocí utužují vztahy, zlepšují spolupráci a také podporují svou kreativitu. Mezi sněhuláky se objevil i sněhový pes.

Posuďte sami, jsou velmi šikovní!

Fotogalerie.

Ing. Veronika Adámková

Vánoce se blíží!

IMG_7247Ve škole je vánoční atmosféra v plném proudu. Vánoční tvoření baví všechny děti a jsou opravdu kreativní. Každý ročník si ozdobil svůj vlastní stromeček před budovou prvního stupně. Objevily se ozdoby z přírodních materiálů i umělých, zpracované různými technikami. Rozhodně stojí za to si je prohlédnout.

V oknech školy jsou vyráběné papírové vločky, ve třídách si zdobí žáci vlastní stromečky, pod který si před Vánoci nadělí navzájem dárečky pro radost. Nejen stromeček, ale i různé dekorace, ať už ručně vyráběné nebo kupované, dovytváří ve třídách tu pravou atmosféru Vánoc.

Fotogalerie.

Ing. Veronika Adámková

Pečeme, smažíme, kuchtíme …

Co se dá během 45 minut zvládnout ve cvičné kuchyňce? Výborné jídlo! Času je sice málo, něco je potřeba nachystat den předem, ale výsledek pak stojí za to.IMG_7189

Kluci v sedmé třídě (1. skupina) si připravili hamburgery. V hodině jsme smažili předem nachystané a naložené maso a krájeli zeleninu. Domácí housky jsem upekla já, měla jsem to za „domácí úkol“. :-) Hamburgery se povedly, můžete posoudit z fotek.

Druhá skupina sedmáků si nachystala tortily plněné kuřecím masem a zeleninou. Také nakrájeli zeleninu, tepelně upravili maso a naučili jsme se společně tortilu zamotat.

Dnes škola voněla po perníčkách. Kluci ze šestého ročníku si upekli pár ozdob na stromeček a zbytek perníčků na mlsání. Příští týden se chystáme na palačinky! :-)

Každá skupina si vyzkoušela i uklízení po přípravě jídla. Snad odteď někteří více ocení práci rodičů a při vaření budou nejen ochutnávat, ale pomůžou pak i uklízet.

Fotogalerie.

Ing. Veronika Adámková

Posilujeme manuální zručnost

IMG_6794

V pracovních činnostech se žáci mnohdy poprvé setkají s různými nástroji, které v ruce ještě nedrželi. V tomto článku najdete shrnutí a fotografie z hodin pracovních činností šestého a sedmého ročníku od začátku školního roku doposud.

V šestém ročníku si kluci zkusili operace řezání, broušení a vrtání při výrobě klepátka ze dřeva, učili se základům technického kreslení a při výrobě vánočních přání používali i kladivo (příprava dírek pro vyšívání motivů).

IMG_6995

Dívky ze šestého ročníku si zase zkusily drobnější a dekorativnější práci. Vyráběly záložky z dýh, pomocí vypalovacího pera si nakreslily vlastní motivy.

Ze zmetků z dřevařské firmy jsme využily části na výrobu vlastních motivů, vzniklo krmítko pro ptáčky, svícen, dekorace sněhuláka aj. Seznámily se s FIMO hmotou a základům drátkování. Vznikly tak krásné náušnice a přívěsky.
Na závěr si zkusily tyto produkty nafotit jako profesionální fotografové.

IMG_7005

V sedmém ročníku jsme s chlapci pracovali na rozsáhlém projektu: stolička z kartonu, kdy hlavním pracovním procesem bylo přesné řezání zalamovacím nožem, dále lepení a natírání. Konečný výrobek měli za úkol vyzkoušet – jestli stolička vydrží sedící osobu. Kluci se také seznámili se základy technického kreslení a nakonec si vyzkoušeli řízení svého času formou pracovního listu.Nyní se chystáme do cvičné kuchyňky.

Fotogalerie zde.

Ing. Veronika Adámková

Přípravy na podzimní výstavu

U čtvrťáků a páťáků se ve výtvarné výchově a pracovních činnostech tvoří o sto šest. Blíží se totiž podzimní výstava (26. 10. 2021, více info zde), kde žáci prezentují své výtvory s podzimními motivy.

Děti lepí, stříhají, brousí, skládají, kreslí a malují. Jde jim to opravdu skvěle, můžete se těšit na krásné výrobky a obrázky. Více fotek z procesu naleznete zde.

IMG_6718IMG_6722

Ing. Veronika Adámková

4.A tvoří krásná letadla a strašáky

Spojením pracovních činností a výtvarné výchovy vzniklo velké množství dřevěných letadel, ze kterých měly děti opravdu radost. Na strašácích se ještě pracuje a budou k vidění na podzimní výstavě.

Děti si vyzkoušely brousit i vrtat ve školní dílně a v rámci výtvarné výchovy si barvami a fixami letadla vyzdobily. Podívejte, jak se jim povedly a jak na nich pracovaly, zde.

IMG_6592IMG_6688

Větrníkový den 21.11.

větrníkŽáci 6. ročníku naší školy se  s p. uč. Maiovou a p.uč. Řeřuchovou  zapojili do celorepublikové akce s názvem Větrníkový den. Akci pořádá Klub nemocných cystickou fibrózou a zasazuje se o zvyšování povědomí o této závažné chorobě.

Způsob zapojení byl jednoduchý – vyrobit v pátek 21.11 větrník, vše zdokumentovat,  poslat do Klubu nemocných cystickou fibrózou a podpořit takto nemocné děti.

Jak se nám to podařilo,  můžete zhodnotit ve fotogalerii.   

Více informací na www.cfklub.cz