4.B v Infinity Laser game Znojmo

Ve středu 11. května jsem své žáky ze třídy 4.B pozvala a linkovým autobusem přivezla do Znojma ku příležitosti oslavy mých narozenin. Oplatila jsem jim tímto způsobem veškeré daryfotka (1) od nich získané v průběhu školního roku a materiální pomoc rodičů k oslavám výročí školy či Vánoc.

Ve Znojmě jsme nejen došli do cíle, ale cestou jsem se v parku přesvědčili o tom, že žáci dokáží pojmenovat živočichy a rostliny z aktuálně dokončeného učiva o parcích a městské zeleni.

Aréna se nachází v druhém patře obchodního domu Dyje na Obrokově ulici. Po otevření dveří jsme se ocitli v hráčském doupěti, kde nás moc milá obsluha vyzvala k sestavení týmů. Měli jsme rezervovaných šest her pro dvanáct hráčů, proto vznikly tři týmy po šesti hráčích. Modří, žlutí a červení. Každý hráč si tedy zahrál minimálně tři hry.

Zápasy byly na body, ale v aréně to vypadalo, že každý bojuje o svůj život. Po každé hře byli hráči zpocení až na zadnici. Vydechnout si mohli při střídání, kdy neaktivní hráči trávili čas hraním her na PlayStationu nebo vzdušným hokejem.

Každé kolo bylo statisticky vyhodnoceno, viz. fotogalerie. Neporazitelný byl modrý tým, který neprohrál ani jeden zápas a jejich střelec, Matěj Ryšavý, získal pro svůj tým nejvíc bodů, čímž se držel na vrcholu tabulky.

Jako aktivní hráčka jsem si zápasy moc užila. Po čase jsem si dala do těla a díky svým úžasným žákům jsem prožila nejlepší narozeninovou oslavu v životě.

Lucie Pavlů

 Fotogalerie

Exkurze malých alchymistů

Víte, jak udělat svým malým ratolestem radost? Odpověď je velmi jednoduchá. Výletem. A kam?IMG_1126 Tentokrát jsme se zcela záměrně, vydali do VIDA centra v Brně. A co ta VIDA vlastně je? No přece zvolání, když objevíte něco překvapivého. „Vida! To jsem nevěděl…“. U žáků z přípravného 0. ročníku a ze tříd 1.A a 1.B jsme  schválně počítali, kolikrát řekli to kouzelné slovo „Vida!“ Důvodů tam bylo dost. A na každý z nich si museli sáhnout. Osobně vyzkoušet všemi smysly. Objevovali nepoznané, bavili se a učili se hrou. To byla VIDA! Je to super zábavní vědecký park u brněnského výstaviště a je snad úplně pro všechny věkové kategorie. Zabaví se tam všichni, kteří mají rádi vědu, výzkumy, badatelství a rádi se učí novým věcem. Naši malí školáci se na chvíli měli možnost stát i alchymisty, vyzkoušet si kouzla a čáry v chemické laboratoři. Dnes už docela jistě ví, co znamená pojem „sublimace“. Pokud to chcete vědět také, neváhejte a vydejte se, stejně jako my, do VIDY. Budete překvapeni, co všechno tam mají pro Vás připraveno. Nudit se rozhodně nebudete.

Fotogalerie

Mgr. Jana Pavlů

 

Třeťáci astronauty

Co baví v učivu prvouky děti třetích tříd asi nejvíce, je téma vesmír. Neustále vás zahrnujíTřeťáci astronauty (12) otázkami, na které ani dospělí ještě neznají odpovědi např. “Jak je veliký vesmír? Existuje i na některé planetě život? Kolik je ve vesmíru hvězd?”…Téměř každý by se hned rád stal astronautem, zažít stav beztíže a létat. Ve škole jsme si vytvořili projekt Astronaut a věnovali tomuto tématu spoustu času. Děti zhlédly několik krátkých videí, která astronauti točí pro děti přímo z kosmické lodi a odpovídají jim tak názorně na některé dotazy např. Jak si čistíte ve vesmíru zuby? Jak spíte? Jak si umýváte vlasy? Kam vyhazujete odpad? apod. Nejvíc děti bavily kapky vody, se kterými astronauti hráli ping-pong. Kromě videí si děti společně vytvořily maketu astronauta a v encyklopediích i na internetu hledaly informace o planetách sluneční soustavy, ze kterých si pak vytvořily naučné leporelo. Celý projekt vyvrcholil návštěvou Hvězdárny a planetária v Brně, kde zhlédly program Astronaut, při kterém díky promítací technice a optickému klamu mohly odstartovat ze Země, doletět na vesmírnou stanici a dozvědět se, co všechno musí člověk zvládnout než se stane astronautem. I když to vše bylo jako, zážitek byl obrovský a určitě si jej ponesou ještě dlouho ve své mysli.

Mgr. Jana Benešová

Fotogalerie

Čtvrťáci v ANTHROPOS

Čtvrťáci v ANTHROPOS 1Žáci čtvrtých ročníků navštívili Pavilon Anthropos. Zde si vyslechli lektorskou prohlídku expozic a seznámili se s nejstarší historií lidstva a vývojem člověka. Zabývali se příbuzností člověka a dalších primátů. Součástí stálých expozic jsou zajímavé trojrozměrné rekonstrukce člověka v reálných velikostech. Pozornost žáků upoutala také rekonstrukce pravěkých obydlí i oděvů pravěkých lovců a velkolepá rekonstrukce mamuta s mamutím mládětem. Zajímavé jsou i kopie nástěnných maleb a jejich techniky malby. Závěrem prohlídky jsme se věnovali vznikem různých ´´ venuší´´.

Zdeňka Novotná

Fotogalerie

Návštěva knihovny – 4. A

Návštěva knihovny - 4. A 2Ve středu 15. 9. 2021 v rámci hodiny čtení měli žáci 4. A besedu s paní knihovnicí v místní knihovně. Vybírali si knížky dle svých oblíbených žánrů a spisovatelů a povídali si o nich. Řešili různé zajímavé hádanky a křížovky. Každý za odměnu dostal záložku do knihy.

Mgr. Zdeňka Novotnáknihovna3 2021

 

Návštěva knihovny - 4. A 1

Za historií ven ze školy

Historii  tvoří příběhy. Příběhy zajímavých osobností, které nás provází a ukazují nám cesty. S jednou z nich jsme se setkali minulý týden v kostele Českobratrské církve evangelické. Byl jímPitter (7)- Přemysl Pitter. A co si o něm po návštěvě výstavy myslí sedmáci a deváťáci? Zachraňoval děti. Všechny děti. Stavěl domy pro děti. Snažil se je motivovat k aktivitám. Byl to velice výjimečný člověk. Pomáhal dětem svých přátel i nepřátel, protože věděl, že ty děti za to nemůžou.

Děkujeme PhDr. Lii Ryšavé, která nám byla průvodkyní tímto zajímavým příběhem.

Fotogalerie

Mgr. Lenka Biberlová

Druháčci malými přírodovědci v NP Podyjí

Naše škola spolupracuje s Národním parkem Podyjí již několik let, tentokrát pracovníci Návštěvnického střediska Správy NP Podyjí připravili pro naše druháčky vzdělávací přírodovědnou stezku přímo u nich v obci Čížov, kterou jsme v červnu v rámci exkurze navštívili a kde nás přivítala jeho vedoucí Ing. Svatava Holubová. Paní Holubová nás provedla interaktivní výstavou v budově Návštěvnického střediska NP Podyjí a seznámila s pracovním listem, který pak žáci vyplňovali ve dvojicích. Uvnitř budovy i venku kolem ní měly děti umístěná čísla, která hledaly. Pod každým číslem na ně čekal úkol, zjistit název rostliny nebo se dozvědět zajímavosti z panelů, které přibližují jednotlivé biotopy vyskytující se v NP Podyjí.Druháčci malými přírodovědci v NP Podyjí 1 Druháčci se tak seznámili s naším nejbližším národním parkem, dozvěděli se jaké rostliny a zvířata v něm žijí a trénovali si čtení s porozuměním, které bylo pro pochopení a hledání správného řešení úkolů velmi důležité. Odměnou za jejich hledání, zkoumání a odpovědi bylo pak dovádění v dětské lanovém hřišti a ti nejlepší řešitelé získali od NP Podyjí krásné ceny. Za nádherný den a přípravu stezky zaměstnancům NP Podyjí moc děkujeme!

 Mgr. Jana Benešová

Ze školaček a školáků princeznami i klauny

Neobvyklý den prožila třída 4.A v posledním týdnu školního roku, kdy na miroslavském zámku vyměnila běžné oblečení za kostýmy princezen, klaunů, kata či černokněžníka. Průvodkyně Marcela Hartová v kostýmu Kněžny Miroslavy děti provedla zámkem a povykládala jim o historii svého zámku a představila další zámecké expozice. Více než dvě hodiny prožité na zámku proložené kvízovými otázkami, focením i odpočinkem u svačiny se dětem moc líbily. Prohlídku pro školní děti doporučujeme dalším třídám i školám.Ze školaček a školáků princeznami i klauny 1

Daniela Bednaříková

NA TŘI KRÁLE DO PRAVĚKU

V pondělí 6. ledna zamířily 4. ročníky, místo do lavic, na exkurzi do Brna. Vydaly se blíže prozkoumat a prohloubit své nabyté vědomosti o pravěku do stálé expozice Pavilonu Antropos.  O nejstarších dějinách osídlení Moravy i celého evropského kontinentu, o evoluci člověka a o počátcích jeho kultury se dozvěděly z výkladu paní průvodkyně a z vystavených exponátů.Na Tři krále do pravěku 2  Všichni obdivovali archeologické nálezy, jeskynní nástěnné malby, dioramata a dobové obrázky malíře Zdeňka Buriana. Největším lákadlem pro všechny byl však vystavený mamut s mládětem v životní velikosti.

Mgr. Olga Široká

Planetárium za odměnu aneb když padá hvězda . . .

P1040682Odměnou úspěšným řešitelům Vesmírné soutěže se stala exkurze do Hvězdárny a planetária v Brně v úterý 25. června 2019.

Na čtyřicet dětí z 2.-6. tříd naší ZŠ zhlédlo v sále digitária představení Lucie: Tajemství padajících hvězd ve stereoskopickém 3D režimu za použití speciálních brýlí. Díky tomu se staly součástí bláznivého dobrodružství tří odvážných přátel, kolibříka Lucie, ledního medvěda Vladimíra a tučňáka Jamese, kteří se vydali na vlastnoručně postavené raketě Polaris na Měsíc a mezi planetky a komety v oblasti mezi Marsem a Jupiterem.

Po představení se se stala velkým lákadlem výstava Říše mlhovin v exploratoriu. Zejména druháčci  byli jimi okouzleni a nechávali se zvěčnit mezi obrazy nejkrásnějších vesmírných mlhovin pořízených největšími astronomickými přístroji. Ti starší pak prozkoumávali Vědeckou stezku s několika interaktivními exponáty (kaleidoskop, pixelová stěna, zvukovod, planetární siloměr, spektroskop), na níž můžete na vlastní oči, sluch i hmat poznávat svět kolem sebe.

Mgr. Olga Široká

Výlet prvňáčků za poznáním

Svůj první školní rok zakončili prvňáčci velkou výpravou za poznáváním nádherné přírody v blízkém okolí Miroslavi. Vycházku si připravil a vedl tatínek jednoho z našich žáků z 1.B třídy, pan Matyšek. Provedl nás malebnými zákoutími Markova kopce, kde trávil se svými kamarády školní léta. Vyprávěl dětem o zajímavostech nejenom z rostlinné aMarkův kopec 24.6.2019 007 živočišné říše, ale také o historii míst, která se svými vrstevníky často navštěvoval. Cestou nás potkalo i nejedno překvapení. Velké stádo kozí rodinky, které bylo zaskočeno naší návštěvou, čerstvé srnčí a liščí stopy, pestrobarevný hmyz a hlavně roztodivné tvary neznámých květin, po jejichž názvech jsme pátrali na informačních tabulích. Počasí nám přálo, dětem se procházka, i když byla dost dlouhá, moc líbila a už se s naším skvělým průvodcem domluvily na další tajné výpravě, tentokrát za sysly na miroslavském letišti. Pan Matyšek nezapoměl ani na sladkou tečku a každý průzkumník od něj dostal pořádný kornout zmrzliny. Jsme rádi, že nám obětoval svůj volný čas a ještě jednou mu všichni moc děkujeme. Touto výpravou jsme s dětmi splnili i jeden z dalších úkolů našeho společného projektu s NP Podyjí.

Mgr. Jana Pavlů

Exkurze 3.B do Mikulčic

92Slovanské hradiště v Mikulčicích. Národní kulturní památka. V 8. a 9. století velkomoravský hrad s rozsáhlým podhradím na ostrovech v řečišti toku Moravy o celkové rozloze až 50 ha. Významné místo počátků naší státnosti. Místo možného působení slovanských věrozvěstů sv. Konstantina – Cyrila a sv. Metoděje. Místo nazývané Morava (grad Morava) nebo starobylé město Rasticovo (urbs antiqua Rastizi). Základy knížecího paláce a 12 kamenných kostelů, pohřebiště s celkovým počtem přes 2.500 objevených hrobů, pozůstatky mohutného valu, kůlových mostů. Vynikající stálá archeologická expozice. Přírodní rezervace Skařiny, meandry řeky Moravy, krásy fauny a flóry. Kulturní akce pro děti, mládež i dospělé. Neopakovatelné kouzlo spojení historie, kultury a přírody. Místo aspirující o zápis na listinu UNESCO.

    Tak na toto magické místo jsme se mohli vydat, díky podpoře pana ředitele Mgr. Jaroslava Máci, ve čtvrtek 13.6. s žáky 3.B a jejich třídní učitelkou Mgr. Olgou Širokou, které děkuji za fotodokumentaci. Důvodem našeho výletu bylo slavnostní vyhlášení výsledků již IX. ročníku malířské soutěže „Čarovné barvy země“. Předmětem soutěže jsou kolektivní malířská díla dětí a mládeže vytvořená přírodními jíly a z přírodních materiálů. Z naší školní družiny jsme vyslali soutěžit dva obrazy a jeden z nich byl nominován na cenu.

S třeťáky jsme se zúčastnili nejen slavnostního vyhlášení výsledků, ale i bohatého programu v rámci nejrůznějších tvořivých, naučných a hudebních dílniček – na hrnčířském kruhu jsme si vyráběli misky, ve voňavé dílničce jsme kouzlili s levandulí, vyráběli kovové šperky, bubnovali, zahráli si na archeology, malovali na plátno i na tělo barvami z jílu. V rámci programu jsme si prohlédli muzejní archeologickou expozici, odvážní zdolali 130 schodů vyhlídkové věže a všichni jsme poobědvali v trávě chutný řízek. Během slavnostního předávání cen jsme si užili i vystoupení hudební rockové skupiny Šroti a radovali se z vítězství našich kamarádů.

Celé dopoledne jsme měli možnost si prohlédnout všech 99 vystavených soutěžních obrazů a hlasovat pro jeden z nich na Cenu diváka. Byly krásné všechny a porota to neměla lehké. Všechna díla budou ke zhlédnutí do konce července v návštěvnických prostorách pavilonu I., a dále budou v průběhu roku postupně vystavena na různých místech, např. na zámku v Miloticích, v Dětské nemocnici v Brně a v prostorách Základní školy Mládeže 3. ve Znojmě.

Na závěr si dovolím citovat moudrá slova, která se pojí k celé akci. 

Hlína obsahuje minulost a bez znalosti historie nelze pochopit přítomnost.“

 Vychovatelka  Pavla Ryšavá

Výlet páťáků i s rodiči

Na konci května jsme s sebou na výšlap a exkurzi do obce Havraníky v NP Podyjí vzali i rodiče a sourozence žáků 5.B třídy naší základní školy.  Spojili jsme tak výlet a rozloučení s 1. stupněm ZŠ, tedy s některými spolužáky a paní učitelkou, protože příští školní rok nás čekají noví spolužáci a některé žáky i nové školy. Výlet to byl vydařený, přálo nám krásné počasí  a vládla výborná nálada. Havraníky_05_2019 (3)Prošli jsme trasu z obce Havraníky přes krásné vřesoviště do Popic a dále na vyhlídku Sealsfieldův kámen. Cestou jsme řešili nový Quest (hledačku s tajenkami), jehož cílem bylo nalezení pokladu. Všechny děti poklad objevily a po návratu zpět do Havraníků jsme si pochutnali na dortu, který pro naši třídu připravila maminka paní L. Vlachová. Pozdní odpoledne jsme završili opékáním špekáčků a zpěvem písní u táboráku. Rodiče se také zapojili do organizování některých akcí, například večer pro děti připravili stezku odvahy, kterou si všichni moc užili, zač jim ještě jednou děkuji.

Mgr. Jana Benešová (tř. učitelka 5.B)

Exkurze v líhni kuřat

IMG_20190425_084508Poslední dubnový čtvrtek jsem se s žáky 5. A vydala na exkurzi do líhně kuřat v Přísnoticích.

Vše zorganizoval pan Petr Krul, předseda představenstva společnosti INTEGRA, který nám připravil nejen zajímavý program, ale zajistil dopravu, občerstvení a dárečky pro všechny účastníky.

O tom, že byla celá akce úspěšná, svědčí slohové práce, které po návratu do školy žáci psali.

V rámci výtvarné výchovy k nim namalovali obrázky z příjemně prožitého dopoledne.

                                                                        Mgr. Irena Náhlíková

Třeťáci ve vesmíru podruhé

P1040207Tentokrát zavítali žáci 3.A a 3.B do vesmíru v úterý 2. dubna 2019 při exkurzi do Hvězdárny a planetária v Brně. Na programu byl školní pořad Astronaut, ve kterém nás čekala fantastická cesta vesmírem na palubě raketoplánu a pobyt na Mezinárodní kosmické stanici. Prožili jsme pár dní v těle astronauta a vyzkoušeli si, jak těžké je dobývání vesmíru, co pobyt na oběžné dráze obnáší a jak náročný je výcvik. Součástí představení byla prohlídka hvězdné oblohy – ukázka několika jasných hvězd a nejnápadnějších souhvězdí.

Škoda, že se nemůžeme zúčastnit mimořádné přednášky a besedy s významným americkým astronautem, který byl ve vesmíru již třikrát a v těchto dnech pobývá s manželkou na návštěvě v ČR. Beseda se uskuteční v pátek 12. dubna večer v Planetáriu v Brně. A protože jde o významného a zajímavého hosta, vyhlašujeme pro všechny žáky-zájemce naší školy vesmírnou soutěž. Během úterního dopoledne obdržíte do tříd soutěžní otázky, na které může jednotlivec odpovědět písemně do pátku 12. 4. do 12. 00 hodin. Odpovědi se jménem soutěžícího a třídou odevzdejte do 3.B (přízemí, budova II). Ze správných odpovědí vylosujeme v Po 16. dubna o velké přestávce vítěze, na kterého čeká odměna s překvapením.

Za žáky a paní učitelky Olga Široká

Exkurze žáků IX. ročníku do Prahy

IMG_6642Dne 23. října 2018 navštívili naši žáci devátého ročníku hlavní město Prahu. Cílem  naší jednodenní literárně-historické exkurze byla tentokrát návštěva Vyšehradského hřbitova a Slavínu a dále zhlédnutí zrekonstruovaného orloje na Staroměstském náměstí.

V dopoledních hodinách jsme zahájili exkurzi příchodem na Vyšehrad. Rozdělili jsme se do menších skupin, neboť prostory na hřbitově jsou velmi stísněné a jednotlivé hroby jsou u sebe v bezprostřední blízkosti.

Žáci měli jedinečnou příležitost seznámit se s nejvýznamnějšími osobnostmi, o nichž se učí ve škole v hodinách českého jazyka, hudební a výtvarné výchovy apod.

Vyšehradský hřbitov se nachází při kostele sv. Petra a Pavla na slavném Vyšehradě. Na místě, z něhož podle Jiráskových Starých pověstí českých skočil Horymír se svým koněm Šemíkem z vysokých hradeb dolů k řece Vltavě, od níž potom uháněli k Neumětelům. Tolik stará pověst.

Historie hřbitova je ovšem mnohem věrohodnější a prozaičtější: na tomto místě byl již podle kosterních nálezů  ve 13. století hřbitov. Od roku 1785 zde bylo však zvláštním výnosem pro Prahu povoleno pohřbívání, ačkoliv ostatní hřbitovy u kostelů uvnitř města musely být zrušeny po celém území státu. V letech 1889 – 1893 zde podle projektu Antonína Wiehla byla postavena společná hrobka, kterou vlastenečtí Pražané nazvali Slavín. Proměnu hřbitova v „ národní pohřebiště „ navrhl František Ladislav Rieger.

Na ploše 0,81 ha je pohřbeno na 600 nejvýznamnějších osobností českého národa. My jsme si prostory na hřbitově rozdělili pro lepší orientaci podle jejich profesí, v nichž za svého života proslavili český národ nejen doma, ale i na poli mezinárodním.

Z významných osobností uvádíme pro představu jen několik z nich:

HUDEBNÍCI: Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Zdeněk Fibich, Karel Vacek.

PĚVCI  A  ZPĚVÁCI: Ema Destinová, Eduard Haken, Přemysl Kočí, Waldemar Matuška.

HOUSLISTÉ: Jan Kubelík, Josef Suk mladší.

VÝTVARNÍCI:

MALÍŘI: Karel Purkyně, Vojtěch Hynais, Alfons Mucha, Karel Svolinský, Mikoláš Aleš, Julius Mařák.

SOCHAŘI: Josef Václav Myslbek, Jan Štursa, Václav Levý.

ARCHITEKTI: Josef Gočár, Jan Kaplický, Josef Mocker.

SPISOVATELÉ: Karel Čapek, Vítězslav Nezval, Jan Neruda, Jaroslav Vrchlický, Josef Kainar, Karel Hynek Mácha, Božena Němcová, František Hrubín.

HERCI: Vlasta Burian, Jiří Adamíra, Luděk Kopřiva, Václav Vydra, Jana Rybářová, Jaroslav Marvan.

VĚDCI: Jan Evangelista Purkyně, Jaroslav Heyrovský, laureát Nobelovy ceny, František Křižík.

SPORTOVCI: Josef Bican, Josef Masopust.

POLITICI: Milada Horáková, Otakar Motejl, Stanislav Gross.

Významný český básník Julius Zeyer v roce 1901 o nich napsal:

„ Svých synů prach vlast, truchlíc, zemi vrací. Jejich skutky, jásajíc, po věky lidstvu hlásá.“

Verš je vytesán na společné hrobce Slavínu a doplňuje tak symbolicky celé ústřední hřbitova:

„ AČ  ZEMŘELI,  JEŠTĚ  MLUVÍ.“

Po ukončení prohlídky jsme zavítali na vyšehradské terasy, abychom mohli společně obdivovat kouzelné panorama Prahy – pod námi  poklidně plynula řeka Vltava, jejíž břehy spojily desítky mostů – včetně toho nejslavnějšího -Karlova. Nad ní se hrdě vypínala Svatovítská katedrála s rozlehlým Pražským hradem.

Naše exkurze pokračovala v odpoledním programu v samém centru Prahy. Prošli jsme početnými klikatými pražskými uličkami, jimiž jsme se dostali na Staroměstské náměstí. Stovky turistů dávaly tušit, že v těchto místech život ani v noci neutichá: směsice jazyků a barev pleti, neustálé hemžení a snahy prodejců i pouličních umělců směřovaly k jedinému cíli: upoutat návštěvníka Prahy za každou cenu jak svým uměním řemeslným, tak i pohybovým.

Prohlédli jsme si i největší pomník u nás – sousoší Jan Hus od Ladislava Šalouna, který dominuje celému Staroměstskému náměstí.

Naše poslední kroky směřovaly opět starými uličkami města k obchodnímu centru Palladium, které vzniklo unikátní přestavbou původních měšťanských domů v jeden velký átriový komplex stovek obchodů a krámků. Po občerstvení a zakoupení dárků pro své nejbližší jsme se vydali na cestu domů.

Nálada v autobuse byla skvělá, pan řidič shovívavý a dálnice nevykazovala tentokráte žádnou uzávěrku, takže jsme se v pořádku ve večerních hodinách navraceli do svých domovů.

Mgr. V. Smékalová

BYLINKY DO KAŽDÉ RODINKY ANEB DRUHÁCI NA EXKURZI

Předposlední den školního roku lilo jako z  konve a my se vydali minibusem naP1030780 exkurzi do firmy Bylinky s.r.o. do  Suchohrdel u Miroslavi. V jednom z nejmodernějších skleníků v Evropě nás čekaly nejen bylinky (móóóóře bylinek), ale i naše maminky, které zde pracují. Ochotně nás provázely celým provozem a seznamovaly s procesem pěstování bylinek. Vypěstovat bylinku ze semínka až po dospělou rostlinku v květináči – to jsou úplná kouzla a čáry nejen šikovných lidských rukou, ale i počítačem řízených programů. Z vůně bazalky, petržele, máty, šalvěje, rozmarýnu, oregana, pažitky, meduňky, tymiánu, libečku, koriandru a dalších bylinek se nám až zatočila hlava.

Ve skleníku či na poli bylo rozhodně na co koukat. Dozvěděli jsme se spoustu zajímavých informací, jako že se při pěstování nepoužívají pesticidy, že rostlinky nebývají nemocné. V boji proti škůdcům využívají bioagenty, přirozené predátory a rostlinné preparáty. K zásobování skleníku teplem a elektrickou energií využívají nedalekou bioplynovou stanici. K zavlažování se používá výhradně dešťová voda, kterou sbírají a zadržují v obrovské laguně. Po přefiltrování se její kvalita blíží pitné vodě. Čerstvé bylinky, ať už v květináčích nebo řezané, putují na vaření do mnoha domácností a podniků veřejného stravování přes síť známých supermarketů po celý rok.

Přes nepřízeň počasí jsme si exkurzi moc užili. Moc se nám tam líbilo, načerpali jsme nové informace a zážitky. Domů jsme si vezli každý bylinku na památku. Velké poděkování patří všem z Bylinek, kteří nám návštěvu umožnili a prováděli nás.

                                                                                                             Žáci a paní učitelka 2.B

Výlet za permoníky do Oslavan

     O permonících jsme slýchali v pohádkách a z vyprávění našich babiček, ale že bychom si na ně mohli zahrát přímo ve zrekonstruované těžební věži Kukla v Oslavanech, tak to byla velmi lákavá nabídka, kterou jsme bez váhání využili a v rámci školního výletu jsme se vydali poznávat oslavanské pověsti. Žáci pátých tříd naší školy se vžili po celé čtvrteční dopoledne do rolí permoníků a uprostřed výrobního areálu oslavanských strojíren hledali ukryté číselné kódy,  díky nimž získali slíbenou odměnu – malé permoníčky. Úkoly nebyly vůbec jednoduché. Permoníci se plavili napříč důlním 083jezírkem na vorech, procházeli sopkou propojenou s dvouúrovňovým lanovým centrem, hledali únikové cesty z největšího nadzemního bludiště v ČR, ale také z pralesa a z důlních štol. Pomocí moderních informačních technologií v interaktivní hře „Magic Permon“ si vyzkoušeli, jak důležitá je vzájemná pomoc a týmová spolupráce. Díky slunečnému počasí bez mráčků jsme ze 40m vysoké těžební věže měli možnost obdivovat i nádhernou okolní krajinu. Žákům obou pátých tříd se výlet moc líbil, domů se vraceli sice unavení, ale plni nádherných zážitků.
Mgr. Jana Pavlů

Čtvrťáci na exkurzi v Modré u Velehradu

Modrá u Velehradu2018(46)Názornost ve výuce hraje ve vzdělávání významnou roli, přispívá k lepšímu pochopení a naučení učiva. Čtvrťáci se tak v rámci vlastivědného učiva vydali poslední květnový den roku 2018 prozkoumat dávný svět Slovanů. Archeoskanzen Modrá u Velehradu je zavedl do dob věrozvěstů Konstantina a Metoděje. Děti na vlastní oči viděly, jak dávní Slované žili, jaká stavěli obydlí, jaká provozovali řemesla a s čím obchodovali a platili. Měly možnost ochutnat i něco málo ze staroslovanské kuchyně, vyzkoušet si dobové zbraně a výuku v budově školy, kde se žáci-kněží nejen učili, ale kde také bydleli.

Celodenní exkurze obsahovala i přírodovědnou část. Děti navštívily blízkou expozici Živá voda, zaměřenou na život v rybníce a kolem něj. Prohlédly si rostliny, vycpaná i živá zvířata uvnitř i vně areálu. Největším zážitkem však bylo „ponoření“ se pod hladinu rybníka, respektive skleněný tunel se sladkovodními rybami proplouvajícími nad hlavami dětí. Kapři a jeseteři byli opravdu výstavní. V slunečném a téměř tropickém dni přišlo vhod koupáním v rybníce, což pro některé děti byla také obrovská  atrakce. V Modré u Velehradu bylo prostě krásně, zkuste tyto expozice navštívit i vy.

Mgr. Jana Benešová (třídní učitelka)

A jak vše vnímali sami žáci? Exkurze očima dětí:

Modrá

Dnes jsme navštívili Modrou u Velehradu. Po zhruba dvouhodinové cestě autobusem jsme dorazili na místo. Nejdříve jsme šli do archeoskanzenu. Zde šlo vidět spoustu zajímavých věcí, například jsem zjistil, že písmu hlaholice, které vymysleli Cyril a Metoděj, by se mělo správně říkat glagolice, jelikož v hlaholici není h. Potom následoval přesun do expozice Živá voda. Zde bylo k vidění také hodně zajímavých věcí, jako příklad uvedu Vyzu velkou – až osmi metrovou rybu. Potom už následovalo jen koupání v rybníce. Na tyto zážitky nikdy nezapomenu a zde už končím.

Robin Lipovský (žák 4.B)

Archeoskanzen Modrá

Co to vlastně je? Je to postavená vesnička, ve které to má vypadat jako v 9. století. Teď k výletu. První jsme prošli bránou s opevněním (Christinovým valem) a poté jsme se přesunuli ke studni, ze které Slované získávali spíše užitkovou vodu. Pan průvodce nám trochu povyprávěl o historii a potom nám dal rozprch. Já šla jako první do nadzemního domu se srubovou konstrukcí¸ poté jsem šla do nadzemního domu s hrázděnou konstrukcí, neboli hliněnými cihlami a kůly. Když jsem si to prohlédla, podívala jsem se do zemnice s přístavkem. Společně jsme se pak přesunuli do školy, kde nám dával průvodce různé otázky a v pekárně jsme ochutnali kousek pečiva. V hrnčírně nám pán ukázal, jak se dělal hrníček z hlíny. Na střelnici jsme si vystřelili pár šípů z luku a pak už jsme si šli koupit suvenýry a nějaké jídlo k obědu. Tímto končím vyprávění o archeoskanzenu Modrá a doufám, že se Vám líbilo.

Lenka Počarovská (žákyně 4.B)

Mumie světa

IMG_2570Našim žákům II. stupně se v měsíci dubnu naskytla jedinečná příležitost – zavítat do hlavního města Prahy, projít si celou trasu Královské cesty, která mapuje nejdůležitější a historicky nejcennější okamžiky našich českých dějin a poznat tak opravdové skvosty a poklady Prahy.

Kroky nás všech směřovaly nejprve k Pražskému hradu. Vidět monumentální katedrálu Svatého Víta patří k neopakovatelným silným dojmům i pro zahraniční návštěvníky. Vždyť její výstavba do dnešní podoby trvala rovných tisíc let a je tak dokladem časů a událostí, které utvářely dějiny nejen matičky Prahy, ale často i celé Evropy. Od zámeckých schodů se naskytá úchvatný výhled na panorama města a ne nadarmo se Praze říká : „ zlatá Praha stověžatá.“

Nerudovou ulicí jsme prošli Malostranské náměstí a pokračovali v cestě na Karlův most. Z jeho výše byl kouzelný pohled na řeku Vltavu protkanou desítkami větších či menších lodí, stejně tak jako na tichá zákoutí Kampy, kde žil a tvořil Jan Werich. Cestou na Staroměstské náměstí jsme stihli spatřit památný orloj, dílo Mistra Hanuše, a potom nezbývalo, než umně se prokličkovat ve spletitých davech turistů, kteří vesele korzovali náměstím, nepřetržitě fotografovali a gestikulovali . Praha se stala místem střetu nejen různých kultur, ale i světových jazyků.

Odpolední program našeho pobytu v Praze byl věnován jedinečné výstavě MUMIE SVĚTA .

Byla pojata jako výlet do historie lidstva, ve kterém jsme mohli sledovat její průběh na názorných příkladech mumií. Ty přinášejí svědectví o lidech a místech, která již dávno zmizela z povrchu zemského. Díky nejnovějším vědeckých metodám jsme měli tak možnost na výstavě poznat, jak lidé umírali, ale především jak žili, pracovali a v co posmrtného věřili. Výstava Mumie světa prezentovala originály, jenž byly zapůjčeny z věhlasných světových muzeí i ze soukromých sbírek. Vzhledem ke skutečnosti, že se jednalo o ojedinělou světovou výstavu, byly všechny exponáty pojištěny na desítky miliónů korun.

K nezapomenutelným dojmům pro nás zcela jistě patřilo, že jsme mohli pohlédnout do tváře Tutanchamona a společně s ním se přenést tisíce let do hloubi dějin i atmosféry starověkého Egypta, stejně tak jako poznat mumie z bažin severní Evropy, či trofeje domorodých indiánských kmenů z pralesů Jižní a Střední Ameriky, kteří hlavy nepřátel dokázali pomocí speciálních rostlinných louhů zmenšit do podoby závěsného amuletu na krk. Některé z mumií byly mumifikovány přirozenou cestou a našly se i na území naší republiky. Vstupovali jsme do dávno zapomenutých kostelních a hradních krypt, které po staletích vydaly mlčenlivě svoje tajemství.

O tom, že k lidem od nepaměti patřila i zvířata, svědčilo množství mumií zvířecích – např. egyptských koček, sokolů či jiných dravců. Lidé stejně tak úctu prokazovali mumifikací i psům či paviánům nebo ibisům.

Výstava nám přinesla nejen silný zážitek, ale i poznání, že tak jako je zrod nového života něčím vzácným , jedinečným a tajemným, tak i jeho zánik provází pieta, pokora a dík za život, který byl takový, jaký byl .

V naší další exkurzi navštívíme jiná historická a památná místa Prahy a denní pobyt spojíme i prohlídkou zajímavých expozic.

V Miroslavi dne 9. 5. 2018 zapsala: Mgr. Vladislava Smékalová